امروز

یکشنبه, ۲۴ تیر , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۸:۳۹ قبل از ظهر

سایز متن   /

رضا رومیانی– بخش بزرگی از این تأملات به تفسیر های نو به نوی نظریه امر زیبا و تقلید اختصاص یافته است.

 

دیدیم که خودمختاری زیباشناسی فقط با رهایی تدریجی از مفهوم سازی های متافیزیکی و الهیاتی حاصل شد.این مفهوم سازی ها بر ایده زیبای ایدئال و سر سپردگی زیبایی به اخلاق و فلسفه مبتنی بود.

 

گسست هایی که از زمان رنسانس پدیدار شد در واقع واکنش هایی بود به کم ارزش دانستن هنرهای بصری به ویژه نقاشی و تحقیر فعالیت های هنری به طور کلی و خصوصا ناچیز شماری جایگاه هنرمند.

 

ارسطو (۳۸۴_۳۲۲ پ.م)شاگرد افلاطون به دفاع از تقلید پرداخت و لذت و تقلید هنری از طبیعت را به یکدیگر پیوند زد.

 

انسان مقلدترین موجود در جهان است و این استعداد را دارد که از کودکی از راه تقلید بیاموزد و همه ما از تقلید طبیعی لذت می‌بریم.

 

نکته دیگر پلایش احساسات و هیجانات حاصل از تراژدی است که لذت محصول هراس و شفقتی است که نزد بیننده برانگیخته میشود و این پالایش مبتنی است بر یک عمل روانشناختی بسیار ویژه یعنی همذات پنداری بیننده با شخصیت هایی که بازیگر از آنها تقلید میکند.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی