ایران عزیز از جمله کشورهایی است که به لحاظ غنای فرهنگی و تاریخی و طبیعت بکر و همچنین تولید علم و ادبیات و تنوع غذایی و درمان و… در منطقه و جهان در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد اما به جهت ضعف مدیریتی و فشارهای مختلفی که از سوی اجانب برای اعمال نظرهای سیاسی وارد می شود همواره در صنعت توریسم و جذب گردشگر متناسب با پتانسیلهای مختلفی که دارد در هیچ بازه زمانی نتوانسته است آنگونه که شایسته است در این صنعت موفق و درخور پتانسیلهایی که دارد ظاهر شود. به قلم الهام زادمهر- صنعت توریسم در جهان با درآمدهای بسیار بالا و رقابتی بودن با سایر صنایع اقتصادی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است. سازمان جهانی گردشگری (WTO) مدعی است که گردشگری اخیرا بزرگترین صنعت در جهان با درآمد سالیانه بیش از سه تریلیون دلار است. در واقع توریسم مجموعهای از فعالیتها، خدمات و صنایع است که امکانات مسافرت را فراهم میآورد که شامل امکانات حمل و نقل، رفاهی، خوراکی و آشامیدنی، فروشگاههای خرده فروشی، تجارت سرگرمی و دیگر خدمات درمانی فراهم شده برای افراد یا گروههایی است که از خانه دور هستند. مزایای سرشار صنعت توریسم به گونه ای است که به عنوان مثال در ایالات متحده آمریکا باعث ایجاد شش میلیون شغل شده است که این بخش بزرگترین کارفرما در این کشور محسوب می شود. از سوی دیگر ترکیه از دیگر کشورهایی است که همواره از آن به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در سطح جهان و علیالخصوص منطقه در صنعت گردشگری یاد میشود. گرچه ترکیه براساس شاخصهای رقابتی در صنعت توریسم در رتبه ۴۳ قرار دارد اما یکی از ۱۰ کشور برتر توریستی جهان است و در سال ۲۰۱۸ رتبه ششم برترین کشورهای گردشگرپذیر را از آن خود کرده است. جذب گردشگر در سال ۲۰۲۱ میلادی و با توجه به شیوع کرونا ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده و باعث ایجاد درآمدی بالغ بر ۷ میلیارد دلار برای این کشور شده است در حالی که هم اکنون و به واسطه تحریمها، کل درآمد ارزی ایران از محل فروش نفت چیزی در حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلار به صورت سالانه است و این بدان معناست که فقط آنتالیا، دو برابر درآمد نفتی ایران از محل گردشگری کسب درآمد کرده است! این آمار و ارقام حاکی از آن است که صنعت گردشگری می تواند به عنوان یک اهرم قابل اتکا برای رشد اقتصادی به شمار آید که متعاقب آن مشکل اشتغالزایی که یکی از ابرمعضلات ایران است تا حد بسیار زیادی مرتفع شود. بدین روی انتظار می رود برنامه ریزی های کلان کشوری در جهتی حرکت کنند که این پتانسیل بالقوه در کشور ما بالفعل شده و تمام مردم ایران از ثمره صنعت گردشگری شیرین کام شوند. true اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس it is true falseit is false true برچسب ها: WTOالهام زادمهرتوریسمپایگاه خبری آوازه آنلاینگردشگریادداشت it is true