“رسانه” به آن دسته از وسایل و ابزاری اطلاق میشود که انتقالدهنده فرهنگها، افکار، پیامها، دیدگاههای یک فرد، یک ملت یا گروهی خاص، به جامعهی هدف است. نظریه پردازان ارتباطات بر این عقیده هستند که امروزه، جهان در دست کسی است که رسانه ها را در اختیار دارد. بنابراین رسانهها در شکلدهی به افکار عمومی و قدرت بخشی به دولتها نقشی اساسی دارند. به قلم ساناز طولابی، امروزه با پیشرفت دنیای ارتباطات و فن آوریهای اطلاعاتی و گسترش رسانههای اینترنتی و مجازی، تهاجم کشورهای غربی از حالت جنگ نظامی و سخت (Hard war) خارج و به جنگ نرم (soft war) یا جنگ رسانه ای تغییر ماهیت داده است. هدف دشمن در جنگ نرم ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه و کم ارزش جلوه دادن دستاوردها و موفقیتهای یک کشور است. همانطور که در اغتشاشات اخیر شاهد بودیم، دشمنان و رسانههای معاند سعی داشتند با دروغ پراکنی بذر ناامیدی را در کشور بکارند و با جنگ روانی میان مردم و حکومت، تفرقه اندازی کنند. رسانهها میتوانند با بیان فعالیتها، خدمات و دستاوردهای نظام، دست دشمنان را رو کرده و با تبیین واقعیتها در برابر دروغپراکنی و هجمههای دشمنان روشنگری کنند. همچنان که رهبرمان در اهمیت نقش رسانهها فرمودند: «بسیاری از افراد هستند که در عرصهی سیاسی روشنگری میکنند، حقایق را برای مردم در رسانههای مختلف [روشن میکنند] و امروز خوشبختانه در فضای مجازی، این کار به صورت خوبی از طریق افرادی که احساس مسئولیّت میکنند در حال انجام است و همچنین در مطبوعات و عمدتاً در رسانهی ملّی». امروز تکلیف بزرگی بر دوش همه اهالی رسانه است که همانا تببین و روشنگری است و کوتاهی در این زمینه به هیچ وجه قابل قبول نیست. طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب آنجا که میفرمایند: «یکی از کارهایی که دیپلماسی رسانهای در غرب انجام میدهد، کوچک کردن کارهای بزرگ و بزرگ کردن مسائل کوچک به نفع خودشان است». ایشان بر جهاد تبیین به عنوان راهکاری ارزشمند تاکید کرده و جهاد تبیین را بهترین سلاح برای مقابله با هجمههای دشمن در جنگ نرم میدانند که از این طریق میتوان به سوالات و شبهات مردم به خصوص قشر جوان پاسخهای منطقی داد. تبیین، یک فریضه است، یک فریضه قطعی و فوری! هرچقدر حجم سیاهنماییها، دروغپردازیها و به تعبیر رهبری حجم لجنپراکنیها علیه نظام افزایش یابد نقش رسانهها نیز در جبهه جهاد تبیین به همان اندازه مهم و ضروری است. یکی از وظایف اصلی نخبگان جامعه در شرایط کنونی توجه به جهاد تبیین و اهمیت نقش رسانه در این موضوع مهم است. به تعبیری میتوان گفت رسانهها در خط مقدم جهاد تبیین قرار دارند. در حقیقت آنچه در تبیین مدنظر است، زدودن غبار بدفهمی، تحریف و کجفهمی در مورد دستاوردها و خدمات نظام اسلامی و همچنین فهمیدن تحلیلهای نادرست و مغرضانه معاندین از رویدادها و در معنای عامیانه علاج واقعه قبل از وقوع است. راهکار رسانه در شرایط کنونی مصون کردن افکار عمومی در مقابل هجمه تفکرات و القائات مسموم بیرونی است اما چگونه؟ راهکار مصونسازی افکار عمومی جهاد تبیین از سوی همه نخبگان، جوانان، رسانهها و مسئولان کشور است. راهکار بعدی پیوند مردم و مسئولین است که این امر میسر نمیشود مگر با استفاده از ظرفیت بالای رسانهها. رسانهها باید پا به میدان اقدام و عمل بگذارند اما این امر نیز مستلزم توانمندسازی اصحاب رسانه، تامین نیازهای معیشتی آنان و … است، رسانهای که درگیر معیشت و مشکلات اقتصادی باشد نمیتواند از ظرفیت و توانمندی خود درجهت ساختن ایرانی آباد و آزاد گام بردارد. نخبگان نیز به علت داشتن علم کافی و نفوذ اجتماعی دربین لایه های جامعه مورد پذیرش مردم هستند، پس یکی از وظایف اصلی آنان جهاد تبیین است! از سوی دیگر آینده هر جامعهای در دست جوانان آن ملت است. اگر جوان ایرانی آگاه و هوشیار نسبت به مسائل روز کشور و دستاوردهای نظام باشد، تبیین صحیحی در زمینه دشمنشناسی داشته باشد میتواند ادامهدهنده مسیر انقلاب باشد همانطور که رهبر فرزانهمان در بیانیه گام دوم انقلاب بار اصلی را بر دوش جوانان نهاده است. یکی از الزامات مهمی که برای جهاد تبیین بر دوش مسئولان گذاشته شده بها دادن به نسل جوان، برنامه ریزی صحیح در زمینه رشد و پرورش بصیرت و دشمن شناسی در تمام سطوح جامعه، مبارزه با فساد اداری و اقتصادی که خود عامل مهمی در پیوند مردم و دولت است میباشد که قطعاً بیانات حکیمانه مقام معظم رهبری در این مسیر راهگشاست. به یقین گام برداشتن در مسیر جهاد تبیین با باور به اینکه کشورعزیزمان ایران با فرامین ارزشمند مقام معظم رهبری و آبیاری این سرزمین با خون طیبه هزاران شهید گلگون کفن همچون شهید حاج قاسم سلیمانی نصرت الهی را در پیش خواهد داشت. به امید رسانههایی توانمند و به تعبیری جهادگرانی سربلند در سنگر تبیین نویسنده: ساناز طولابی/ مدیرمسئول پایگاه خبری آوازه آنلاین true اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس it is true falseit is false true برچسب ها: جامعهجهاد تبیینرسانهظرفیت it is true