امروز

یکشنبه, ۳ مهر , ۱۴۰۱

  ساعت

۰۵:۴۵ قبل از ظهر

سایز متن   /

✍️ دکتر محمد آریانپور– این اهمیت نشأت گرفته از چند موضوع است:
۱- آموزه های اصیل و سعادت بخش اسلام ناب محمدی
۲- ویژگی ها و خصایص شخصی امام حسین(ع) بعنوان رهبری این نهضت و یاران باوفای ایشان که خاص ترین گروه اجتماعی در تاریخ مثبوط بشر هستند
۳- شرایط سیاسی – اجتماعی و فرهنگی آن روزگار جهان اسلام. این عوامل در مجموع ، نهضتی را خلق نمودند که درسها ، عبرت ها و آموزه های فراوان برای ابناء بشر و مسلمین جهان با خود به همراه دارد .
درسهای نهضت عاشورا را باید هم در ابعاد فردی و هم در ابعاد اجتماعی بررسی و مورد تأمل قرار داد .
در این مجال کوتاه از آموزه‌ها و درس‌هایی که لازمه زندگی فردی ست به ناچار عبور نموده و سعی دارم در حد وسع فهم ناقص خویش به برخی از درس ها و آموزه های اجتماعی قیام سیدالشهداء اشاره نمایم ، چرا که جامعه امروز ما بدون هیچ تعارفی به دردها و مشکلاتی چند گرفتار است که علاج قطعی آنها تنها از راه تبیین ، روشنگری، فهم و صد البته عمل به درس های مکتب عاشورا می گذرد.
الف) حق الناس
یکی از درس ها و آموزه‌های قیام ابا عبدالله الحسین (ع) که امروزه جامعه ما به شدت محتاج آن است رعایت و توجه به حق الناس است.
شاید برخی معنای حق الناس را به تعبیر امروز ،حقوق شهروندی بدانند که البته بنده معتقدم دایره شمول حق الناس بسیار بزرگ تر و با اهمیت تر از حقوق شهروندی است.
در هر صورت حق الناس از چنان اهمیتی برخوردار است که امام حسین (علیه السلام) در شب عاشورا خطاب به یارانش فرمود:
در میان شما اگر کسی حق الناس بر گردن دارد نمی‌تواند ما را همراهی کند و باید برگردد.
این پیام امام (ع) به صراحت اعلام می‌کند که اگر کسی حق الناس بر گردن دارد، جهاد بر او واجب نیست، شاید هم تعبیر دیگر سخن امام (ع) آن باشد که اگر کسی حق الناس بر گردن داشته باشد شایسته همراهی ایشان و قرار گرفتن در زمره یاران ایشان نیست.
به یاد داشته باشیم حق الناس فقط پول و مال دیگران نیست، ریختن زباله در خیابان ، پارک خودرو در مسیر تردد مردم ، حتی بوق زدن بی دلیل هم میتواند حق الناس باشد.
ب)وفای به عهد و پیمان بسیاری از ما با خود یا خدای خود را با شخص دیگری قول می‌دهیم و قراری می‌گذاریم اما پس از مدتی به دلایلی قول و قرار خویش را فراموش نموده و بلعکس عمل میکنیم . این مسئله (عهدشکنی) در تضاد با آموزه های فرهنگ عاشوراست. امام حسین (ع) جان خویش ، اعضای خانواده و عزیزانش را فدا نمود تا به قراری است که خدای خویش گذاشته بود ، و تعهدی که به جامعه داشت ،وفا کرده باشد.
همچنین یاران باوفای امام(ع) جان و هستی خویش را بر سر قول و قراری که با امام گذاشته بودند، گذاشتند. و نتیجه آن خلق صحنه‌های زیبای وفاداری و آزادگی در عاشورا و بلکه در تاریخ شد.
در عوض کوفیان، همان کسانی که برای آمدن امام(ع) دعوت نامه نوشتند، عهد بشکستند و به روی امام (ع) تیغ کشیدند تا آوازه ننگ آنان در گوش تاریخ طنین انداز شود . محض اطلاع عزیزان ، کوفیان هم نماز می خواندند، هم روزه می گرفتند و هم خمس و زکات می دادند و هم حج می رفتند. آنها حاجی بودند و حتی شب زنده داری هم می‌کردند، اما عهد شکستند و تنها به همین خاطر به بدی شهره تاریخ شدند.
ج)حق طلبی و حریت
دو موضوع حق طلبی و آزادمردی ارتباط مستقیم با هم دارند ، هیچ فرد حق طلبی نیست که از روحیه حریت و آزادگی عاری باشد. ابی عبدالله(ع) اگر بدنبال حق طلبی نبود، با حاکمان نالایق زمان همراه می شد و بیعت میکرد و مطمئنا در قبال این بیعت حکومت یکی از ولایات و بلاد اسلامی به ایشان سپرده می شد ، اما آنچه حسین (ع) را در تاریخ جاودانه نموده و زنده نگه داشته است، حقیقت طلبی و آزادمردی او بود که حتی غیر مسلمان هم به آن اذعان دارد.
حق طلبی یعنی دنبال حقیقت گشتن و به راه خدا رفتن گرچه تعداد همراهان کم باشد. حسین (ع) از کمی تعداد یاران نهراسید و راه حق را انتخاب کرد تا برای پیروانش پیام حق طلبی را مخابره کند.
د)اصلاح طلبی و احیاگری از راه امر به معروف و نهی از منکر
ابی عبدالله(ع) به صراحت هدف قیام خود را اصلاح امور و احیای دین جدش اعلام نمودند،
و این وظیفه بر همه ما فرض است که با عمل خویش مروج خوبیها و منع کننده بدی ها باشیم. آری امر به معروف و نهی از منکر با عمل بیشتر از سخن تاثیر گذار است و البته شرایط خاص دارد ، اما بسیار اتفاق می افتد که با یک جمله کوتاه ، به من چه در برابر بدیها و شرها و منکرات و در قبال نفی معروفات و نیکی ها سکوت میکنیم ، در حالیکه بزرگترین درس عاشورا امر به معروف و نهی از منکر است و حسینی بودن یعنی توجه داشتن و عمل به این فریضه. ه)ولایت پذیری
نهضت سیدالشهداء و فرهنگ عاشورا سراسر درس ولایت پذیری و شناخت امام است . ولایت به معنی سرپرستی و زعامت در سراسرنهضت حسینی جلوه گرست.۷۲ تن (و شاید بیشتر) یاران باوفا و در رأس آنها حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) در هر لحظه از جریان نهضت، مطیع و گوش بفرمان امام خویش بودند و این درس بزرگی ست که ما امروزه به آن محتاجیم. سامان جامعه اسلامی به شناخت امام و گشتن حول محور ولایت است. تفرقه و جدایی و تشتت موجب تزلزل ، آشوب و ناامنی ست. وحدت همیشه رمز پیروزی بوده است و جدایی و تفرقه مایه عناد و دشمنی و تحلیل برنده توان و اقتدار جامعه است. در نهضت عاشورای حسینی (ع) ما می بینیم که سپاه اندک ابی عبدالله (ع) چگونه در امام خویش ذوب و چگونه هدف واحدی را پی گرفتند تا چنین جاودانه شدند.
در پایان ذکر این نکته ضروریست که تحقق تمام این مسایل در جامعه امروز ما بستگی به میزان فهم ما از حقیقت عاشورا و کیفیت بصیرت مان دارد که آندو خود تابعی از میزان روشنگری، تبیین و فرهنگ سازی نهادهای فرهنگی بویژه تلاشهای اهل قلم و رسانه دارد .
ضمن آرزوی همه عزاداریها و قبولی نذورات عزیزان و مسئلت این مهم که در سایه وجود شور حسینی ، شعور، درک و فهم این عزادار ناچیز از فرهنگ عاشورای حسینی بیش از پیش ارتقاء یابد ، انتظار میرود همه افراد، گروهها و نهادهای فرهنگی – تبلیغی مرتبط، بیش از پیش در تبیین آموزه های اصیل نهضت انسان ساز عاشورای حسینی فعالانه عمل نمایند.
کجایید ای شهیدان خدایی
بلا جویان دشت کربلایی
کجایید ای شهان آسمانی
بدانسته فلک را در گشایی
کجایید ای زجان و جا رهیده
کسی مرا عقل را گوید کجایی؟
در آن بحریدکه این عالم کف اوست
زمانی بیش دارید آشنایی
کف دریاست صورتهای عالم
بهل نقش و به دل رو گر زمایی

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی